9 Şubat 2013 Cumartesi

ŞALGAMLI TARHANA ÇORBASI(Kahramanmaraş yöresi)

    Kahramanmaraş yöresinde bilinen yöresel tarhana ve şalgam kullanılarak yapılan tam bir kış yemeği, Şalgamlı tarhana çorbası.Kış mevsiminde hastalar şifa dertlilere deva diye pişirilen bu değişik çorba ilk kez tadanlara biraz değişik gelse de zamanla insanın vazgeçemediği lezzetler arasında yerini alıyor.Yanında pekmez ikram ederler bu lezzetli çorbanın.Hatta bu çorba için kullanılan bir atasözümüz bile var:) "Aptal ata binince ağa oldum sanır,şalgam aşa girince yağ oldum sanır."Şalgam dediğimiz sebze yukarıda çorbanın yanındaki şeker pancarına benzeyen sebzedir.Toprağın için de yetişir üst kısımları pancar gibi yapraklıdır.
Maraş Tarhanasını bir çoğunuz ilk kez duyacak belki aranızda bilenler olacak.Bizim yörede her evde olan eskiden evlerde yapılan ama şimdilerde fabrikasyonlaşan bu lezzet tadılmaya değer.Bizler tarhanayı ceviz eşliğinde çerez olarak tüketiriz,çorbasını yaparız,kavurup yemeğini yaparız,yağda kızartırız yani anlayacağınız tarhana bizim  vazgeçilmez lezzetlerimizden.
Yapımı çok meşakatlidir.Tarhanamıza lezzet veren içindeki keçi yoğurdu,dağ kekiği,dövme(yarma),tuz,su.Yapımı insanın üç gününü alır.Önce dövme büyük bakır teş dediğimiz geniş yavyan kapta ıslatılır.Ama öyle bir iki kilo değil 50 kg veya daha fazla.Dövme yıkanır daha sonra geniş ,derin ve çukur bakırdan yapılı kazanlarda pişirilir.Odun ateşinde yavaş yavaş saatlerce pişer.Pişirirken tarhana küreği denilen tahtadan yapılmış bir araçla tarhana sık sık karıştırılır.Sık sık karıştırmazsanız kazanımızın tabanı yanar.Dövmemiz iyice piştikten sonra 120 kg keçi yoğurdu eklenir ve karıştırılır.Dövme ile yoğurt iyice yoğurularak karıştırılır ve içine kekik eklenir.Bir gece bu dinlendirilir.Birgün sonra çığ denilen kamıştan yapılmış sergilerin üzerine elle veya mala (sıva yapılan mala) ile serilir.Serme işi sabaha karşı yapılır ikindin tarhananın en lezzetli hali olan firik oluşur. Firik ,ceviz ve tarhana süper üçlü ile çay harika olur.Bir gün daha güneşte bekletilerek kurutulur.Toplam üç günde tarhana kışa hazır.Güneşin vitaminini içine hapseden bu harika lezzet bizim evlerimizin başköşesinde yer alır.
Malzemeler:
-1 kase Maraş tarhanası,
-yarım su bardağı haşlanmış nohut,
-3 orta boy şalgam,
-tuz
Sosu için:
-1 tatlı kaşığı  kuru nane,
-2 yemek kaşığı zeytinyağı,
-pul biber
-1-2 diş ezilmiş sarımsak (isteğe kalmış)
Yapılışı:
-Maraş tarhanası geniş bir tencereye alınır.Üzerini geçecek kadar su eklenir ve bir iki saat ıslatılır.
-Islanan tarhanamız yumuşamıştır ocağa alınır dağılana kadar pişirilir.Düdüklü tencerede 20 dakikada pişiyor.Piştikten sonra blendırdan geçirirseniz pürüzsüz bir çorbanız olur.(Eğer çorbanızın ekşi olmasını istemiyorsanız tarhanayı ıslattığınız suyu döküp yeni su eklemelisiniz.)
-Şalgamın patates gibi kabukları soyulup küp küp doğranır.Az biraz haşlanıp suyu süzüldükten sonra çorbanın içine eklenir.
-Çorbamızın içine haşlanmış nohutlarda eklenir ve bir iki taşım kaynatılır.Çorbamız ocaktan alınır dinlenmeye bırakılır ve sosu hazırlanır.
-Sosu için bakır bir tavaya zeytinyağı eklenir ısınınca içine nane , pul biber ve ezilmiş sarımsak eklenir servis yapılırken üzerine eklenir.Sarımsak sevmiyorsanız sosunuza eklemeye bilirsiniz.Ama sarımsakta çorbaya ayrı bir tat veriyor diye düşünüyorum.
                  Afiyet olsun.
 

11 yorum:

  1. Valla ben biliyorum sizin tarhanayı(artık bizim tarhanayı desem yeridir 36 yıldır Maraş geliniyim)
    Ama kocam o şalgam yanlış,beyaz şalgam olacak dedi.
    Bir de bana bu çorbayı hiç yapmadılar çok bozuldum:)))
    Ben tarhanayı bulunca pişirmiyor çerez olarak tüketiyorum.
    Sevgiler.Ziyaretine sevindim gene buyur e mi,görümcem sayılırsın:)))

    YanıtlaSil
  2. Degisik bir tarif afiyetler olsun canim.

    YanıtlaSil
  3. ellerine sağlık canım...
    hiç duymamıştım...

    YanıtlaSil
  4. Yöresel tatlar hep ilgimi çeker ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  5. Nalancığım şalgamın üst kısmı mor alt kısmı beyaz bu arada sadece beyaz renkli olanıda vardır. Yani tadı aynı.Madem Maraş gelinisin birgün memlekete gelince uğra ben sana yaparım çorba ayıp ediyorsun.Gelinimize bir çorba yapmışız çok mu:))

    YanıtlaSil
  6. tam yöresel bir çorba olmuş,şalgamlı nasıl olur merak ettim doğrusu.eline sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Denemeye değer bir tarif:)
      Teşekkürler .İmkan bulursan denemeni tavsiye ederim.

      Sil
  7. Pek güzel bir şey olmalı. Ellerine sağlık komşucuğum.

    YanıtlaSil
  8. Ellerinize saglik olsun,
    Hemsehri oldugumuzu bilmiyordum!!
    çok sevindim :)
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  9. Mihriban Hanım hemşehriyiz evet.işte bu lezzeti bilen biri daha:)
    Sevgiler

    YanıtlaSil

ÇOK TEŞEKKÜRLER ,

ZİYERETİNİZ VE YORUMLARINIZ BANA İLHAM VERİYOR.:)))